Dag 5; San Francisco

26 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag een lange en vermoeiende dag gehad in SF. Vanmorgen vroeg stond ik Len en Clint al aan te sporen dat ze moesten opschieten. We hadden immers de tour van half 12 naar Alcatraz. Oke, ik kom wel eens te vroeg, maar om kwart voor 9 stond de auto al in de parkeergarage voor Pier 33, alwaar de afvaart is naar Alcatraz. Haha, mooi op tijd. Maar de tijd vliegt hier. We zijn naar Pier 39 gelopen en hebben daar ontbeten. Zo toeristisch daar, maar o zo leuk. Alles is nog in de jaren 60 flower power gebouwd. Pier 39 heeft een eigen radiostation dat alleen jaren 60 muziek draait. En dat bevalt me wel. Na nog wat kleding te hebben gekocht zijn we rond half 11 terug gelopen naar Pier 33. Boarden ging snel en exact om half 12 vertrok de boot naar Alcatraz. Hier had ik me erg op verheugd. Dit interesseert me mateloos en de film van Clint (Eastwood dit keer) Escape from Alcatraz is een feest van herkenning. Een topfilm. We maakten gebruik van een Nederlandse audiotour, dus je werd perfect bijgepraat over het leven in Alcatraz. Ontzettend boeiend. Nu weer veel nieuwe anekdotes gehoord die ik niet wist. Ook Len en Clint hadden de audiotour en pas aan het einde van de tour sprak je elkaar weer. Als je de koptelefoon afzet is het muisstil, terwijl het toch behoorlijk druk was. Dit kunnen die Amerikanen als geen ander goed regelen. We zijn zeker 3 uur verder als we de boot naar Pier 33 terug nemen. Moe maar heel voldaan. Clint wil nu absoluut de film zien. En gelijk heeft ie. Daarna de vaste onderdelen van de zeeleeuwen bij Pier 39 en FishermansWarf. Het toeristische rondje was compleet. Maar mijn benen brandden van vermoeidheid, dus maar naar de auto gelopen en geprobeerd Lombard Street te vinden. Waar we ook geweest zijn, geen Lombard Street. Lijkt m'n koffer wel. Er zijn ook wel talloze Lombard Street hier, ik snap niet hoe dat kan. Morgen maar in de herkansing. Onderweg naar Lombard Street was het stijgen en dalen. SF is op heuvels gebouwd en dat is te merken. Zo steil zijn de wegen dat Len het doodeng vond om naar beneden te rijden. Clint had al zoiets, stel je hebt een rollator in deze stad. Naar beneden gaat snel maar naar boven wordt het toch knap lastig. Rond 6 uur terug naar het hotel. Mijn benen waren op. Om half 8 toch maar weer in de auto gestapt om een veel te grote pizza te eten. Van de pizza hebben we denk ik 50% meegenomen. Alles is zo mega hier. Maar het was lekker en nu, 21.00 uur gaan we gestrekt. Morgen voor Clint de laatste dag en wij nog een weekje. Na morgen schakelen we wel 2 versnellingen terug, want dit tempo word ik echt te oud voor. Gelukkig is het programma ook minder 'dwingend'. Ik probeer wat foto's te plaatsen, ik had vandaag de Ipad maar meegenomen en daar foto's mee gemaakt. (Druk op de FOTO'S button) Morgen dus de 2e en laatste dag SF.