Dag 7; San Francisco naar Yosemite. Verjaardag Len.

28 augustus 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Wat een dag, waar moet ik beginnen. Allereerst dat dit verslag een dag te laat komt vanwege het ontbreken van een WiFi verbinding in Yosemite. Je bent zomaar van de buitenwereld afgesloten. Laat ik dan maar beginnen dat het vandaag de verjaardag van Len is. Vele felicitaties heeft ze mogen ontvangen, bijzonder om hier jarig te zijn. Dat het een lange dag zou gaan worden wisten we eigenlijk al. Elke dag nemen we voor om het rustig aan te doen, maar San Francisco werkt als een magneet. Je komt er maar moeilijk weg. Len getrakteerd op een ontbijtje bij de Starbucks, dezelfde als gisteren. Lekker origineel. Tijdens het ontbijtje kregen we het beste nieuws waar we zo op hoopten, Clint was veilig geland in Reijkjavik en was net aan het boarden voor de trip naar Amsterdam. Drie uur later kreeg ik de SMS van z'n moeder dat hij ook op Schiphol veilig is geland. Die mag na een paar uur slapen naar de introductieweek van zijn school. Sorry Clint, mijn planningsfout. Ik ben trots op je.
Na het ontbijt een ingelast bezoek aan SF. Die cable car zullen en moeten we genomen hebben, dus op naar downtown. Auto geparkeerd ergens vlakbij Powellstreet en toen was het nog maar een paar blokken lopen. Nou ja 'maar'. Het was dus 4 blokken omhoog en 3 omlaag. Als m'n stappenteller dat wist had ie dubbel geteld. Ik was bekaf toen we bij het begin van Powellstreet aankwamen. En.... mijn hemel wat een rij toeristen. Daar gaan we dus mooi niet achteraan staan. We hebben tickets gekocht en zijn 2 haltes terug gelopen. Daar was de rij een heel stuk korter en konden we na 3 voertuigen eindelijk instappen. Denk niet dat ze elke 5 minuten rijden, nee om het kwartier komt er eentje voorbij gerammeld. Dat kost tijd zeg. Maar goed, het is gelukt en het is echt heel leuk om mee te maken. Je mag op de drempel staan en zo aan de buitenkant hangen. Het eindpunt is weer aan de baai, vlakbij Fishermans Warf. En daar wordt je weer overrompeld door de geweldige sfeer die daar hangt. Weer naar Pier-39 gelopen en heel veel wat we de eerste dag ook hebben gedaan. De eindhalte van de cable car is veel rustiger, eigenlijk heel raar dat iedereen bij het beginpunt wil beginnen. Hier waren we bij de 2e rammelkar al aan de beurt. Ik zat nu naast de cablecarchauffeur, maar wat hij met al die handles deed was niet te volgen. Heel speciaal. We zijn maar een paar haltes eerder uitgestapt zodat we niet weer die bergetappe moesten nemen. Teruglopend naar de auto kwamen we door China town. Je waant je echt in China. In China heb je veel chinezen, maar hier ook. Dus dan ook maar lekker gegeten (Chinees haha) voordat we nu echt uit SF moesten vertrekken. Boven de parkeergarage is een groot plein waar tientallen groepjes Chinezen lekker buiten aan het kaarten waren (volgens Len was dat Majong). Wat een drukte en gekakel, dat ze elkaar begrijpen, knap hoor. Daar tussendoor lagen de zwervers als supporters verspreid. Vergis je niet, je hebt geen idee hoeveel zwervers hier rondzwalken of liggen. De 1 is er nog slechter aan toe dan de ander. Halverwege de lange rij bij het beginpunt van de cable car was er iemand die alle Starbucks bekers aan het legen was. Zo had hij wat te drinken. En dat op echt nog geen meter van de lange rij toeristen. Dat beeld zal zich in Las Vegas nog wel herhalen zoniet verergeren. Maar je hebt er geen last van, ze laten toeristen met rust. Het was toen al tegen de klok van 15.00 uur en we hadden nog een tocht van 350 kilometer voor de boeg. Tijd om te vertrekken dus. Maar voordat je SF echt helemaal uit bent ben je zo een uur verder. Maar nu, een aantal uren verder kwamen we net voor donker aan in Yosemite. Daar hebben we een hotel in het park aan een snelstromende rivier. Mooie natuur hier en dat zal morgen nog mooier worden. Wel heel veel zwartgeblakerde stukken grond, de bosbranden hebben flink huis gehouden. Letterlijk, want vele huizen stonden er nog afgefikt bij. Morgen gaan we het park in, een kleine wandeling doen en daarna nemen we ergens een hotel in Bishop. Welke weten we nog niet, we hebben voor die dag nog niets geboekt.
We zullen zien. Vandaag dus een dag met vele gezichten en 2 hoogtepunten.
 Len is jarig en Clint is veilig thuis. De rest vind ik prima.